vineri, 1 august 2008

Scandalul lucrarilor cu tenta nazista de la ICR New York: Institutul invoca libertatea de exprimare, iar Politia americana descinde in galerie



Imagini YouTube

31 iulie, 18:28
























In urma cu aproximativ o saptamana presa avertiza asupra activitatii a doua filiale ale Institutului Cultural Roman (ICR) din SUA si Germania. Atunci, mai multi pseudo-artisti cu inclinatii rasiste si pronaziste promovau lucrari cu puternice tente sexuale si antisemite. Toate aceste "manifestari de arta" au fost prezentate de catre John Gabrian Marinescu intr-un articol din New York Magazin in care se vorbea despre temele abordate la ultima expozitie organizata de conducerea ICR din New York, expozitie "populata de figuri sinistre ale caror portiuni intime sunt puternic scoase in evidenta". Scandalul in care numele Romaniei a fost tarat de catre nepasarea conducerii ICR New York care a dat mana libera tinerilor artistilor care semneaza cu pseudonimele Nuclear Fairy" (Linda Barkasz), "IRLO" (Laurentiu Alexandrescu) si "Omar" (Marwan Anbaki) pare sa capete dimensiuni din ce in ce mai alarmante fata de imaginea Romaniei in SUA. Astfel, Politia din New York a descins la inceptul acestei saptamani la expozitia unde sunt luate in deradere doua Menore (simbol ale poporului evreu mentionat pentru prima data in Cartea Bilblica a Exodului). Mai multe masini ale Politiei din New York au inconjurat cladirea in care functioneaza Misiunea Romaniei la ONU, Consulatul General al Romaniei la New York si Institutul Cultural Roman (ICR-NY). In momentul cand politia a intrat in sediul galeriei, multi din oamenii prezenti acolo au aplaudat si au inceput sa scandeze: "Nazistii, acasa !", potrivit cineastului roman Robert Horvath aflat la fata locului. Oficiali ai Departamentul de Stat al SUA, Holocaust Department, Antidefamation League, FBI, Politia din New York a declarat la unison ca "toti nazistii vor pleca foarte curand acasa!". Explicatia ICR In replica la aceste acuzatii, ICR declara ca "merita remarcat ca este pentru prima oara cand un institut cultural european organizeaza o expozitie de street art in SUA (conform Sarei si lui Marc Schiller, fondatorii Wooster Collective), si ca aceasta forma de manifestare artistica este prin excelenta reprezentativa pentru libertatea creatiei". De asemnea, ICR atrage atentia ca "argumentele folosite de John Gabrian Marinescu pentru a discredita expozitia organizata de Institutul Cultural Roman din New York reiau teme de mult consumate in critica de arta si care apar astazi, prin anacronismul si agresivitatea lor, pur si simplu tendentioase. In acest sens, ne surprinde ca redactorii unor publicatii precum Evenimentul Zilei, Ziua, ai televiziunii Antena 3 sau ai portalului Ziare.com le preiau cu titluri senzationaliste (cuvinte cheie: "sex", "zvastica", "securisti") si le descriu ca reprezentative pentru viziunea intregii comunitati romanesti din diaspora americana. Ne vedem datori, asadar, sa reluam aceste teme si sa ne explicam optiunea. John Gabrian Marinescu este revoltat mai intai de cateva dintre desenele si obiectele din expozitie, pe care le considera expresii ale "sexului si ale actului impreunator in sine" (sic!). Or, sexualitatea este departe de a fi principala tema a expozitiei. S-ar putea vorbi, mai degraba, despre o exuberanta a experientei proxime pe care cei trei artisti o transpun instant, focalizand pe detalii semnificative, ca printr-un Polaroid organic. S-ar putea discuta despre reciclarea trairii in cotidian, despre incarcarea ei alegorica prin "reprezentari religioase viu colorate, serpi, paianjeni, animale-oameni, sloganuri si simboluri", dupa cum observa Catrinel Bartolomeu in articolul citat mai sus", se arata intr-un drept la replica al ICR. Intamplator, se arata in explicatia ICR, "oroarea erogena" din Galeria Romana are loc in aceeasi perioada in care la Brooklyn Museum se incheie expozitia lui Takashi Murakami si la Muzeul Guggenheim sunt expuse lucrarile Louisei Bourgeois, ambii explorand intens corpul uman si sexualitatea explicita, de la proiectile de sperma la paduri de falusuri. Atat frumusetea, cat si grotescul se afla in ochiul privitorului. "Sunt de acord cu libertatea artistica si libertatea de expresie garantata de "Bill of Rights"din Constitutia Americana, dar intr-o galerie Americana particulara......NU INTR-O GALERIE ROMANEASCA CE APARTINE UNUI INSTITUT AL DIPLOMATIEI SI IMAGINEI CULTURII ROMANESTI SI CARE TREBUIE SA NE REPREZINTE IN MOD CEL PUTIN ONORABIL. ROMANIA, TARA NOASTRA, IN STRAINATATE!". Semnatarul acestei scrisori, Paul Mircea Goreniuc, se alatura unor personaje precum John Gabrian Marinescu, Robert Horvath, Rodica Perciali sau Grigore N. Culian, autointitulati "reprezentanti ai comunitatii romano-americane" si care exclama insistent, uneori cu violenta, patrunsi poate de inflacarare patriotica: "sa se revizuiasca, primesc, dar sa nu se schimbe nimic!" (Caragiale). Pentru chestionari suplimentare si materiale de presa, va rugam sa ne contactati (asa cum, de altfel, exigenta profesionala o cere in cazul unor articole inflamatorii precum cele deja publicate)", conchide semnatarul dreptului la replica, coordonatorul de comunicare al Institutul Cultural Roman din New York, Cristian Neagoe. Va prezentam in continuare cateva mostre ale "artistilor" romani ce ar trebui sa promoveze imaginea tarii noastre peste hotare.
















































































































































http://www.ziua.ro/news.php?data=2008-08-01&id=10252

Un comentariu:

Anonim spunea...

Pentru o mai buna documentare asupra vietii si activitatii d-lui Robert Horvath:

http://roberthorvath.wordpress.com

Spaţiul etnogenetic românesc

Spaţiul etnogenetic românesc