luni, 4 februarie 2008

Semnal de alarma- Situatia critica a romanilor din Harghita si Covasna dezbatuta la Bucuresti

Prof. univ. dr Ilie Badescu
In cadrul intalnirii de la Bucuresti pentru o identitate deschisa, organizata de Centrul de Geopolitica al Universitatii din Bucuresti, Forumul Civic al Romanilor din Harghita si Covasna, Institutul de Sociologie al Academiei Romane, Centrul pentru Studii in Probleme Etnice al Academiei Romane, Fundatia Nationala pentru Romanii de Pretutindeni a fost lansat un apel catre principalii factori de decizie din Romania si catre opinia publica, in care se trage un semnal de alarma in ceea ce priveste situatia critica a romanilor din judetele Covasna si Harghita transmite Romanian Global News.

« Cu prilejul lansarii lucrarii Un fals referendum pentru impunerea unei autonomii anacronice deja existente – autori Ioan Lacatusu si Ioan Solomon - a avut loc o dezbatere in care profesori universitari, politicieni, militari, cercetatori au considerat necesara tragerea unui semnal de alarma pentru opinia publica, Administratia Prezidentiala, Cabinetul Primului Ministru, Parlamentul si alte institutii ale statului roman in legatura cu situatia de o gravitate exceptionala a comunitatii romanilor din judetele Harghita si Covasna, in contextul politic intern si international actual », se arata in apelul preluat de Romanian Global News. « Avem in vedere in special utilizarea fortata a situatiei din Kosovo ca si precedent pentru Romania de catre inalti oficiali straini si lideri ai minoritatii maghiare din Romania. De asemenea, in doua judete din mijlocul Romaniei - pamant natal al poporului roman cu cea mai mare densitate de cetati dacice si castre romane dupa Tara Hategului, se produce un fenomen antieuropean de enclavizare nemaiintalnit in Europa. Comunitatea maghiara se transforma intr-o masa etnica inchisa, blocata intre propriile frontiere mentale, obsesiv segregationiste. Nu mai exista locuri in Europa in care populatia majoritara dintr-o tara sa fie asimilata de o alta declarata minoritate. In acest fel, comunitatea romaneasca se regaseste segregata dupa principii medievale in propria tara – accesul romanilor la locurile de munca, la decizii si la resurse financiare fiind restrictionat de 18 ani de dictatura etnocratica a formatiunilor politice maghiare.
Limba romana, ca limba oficiala a statului roman, e eliminata din spatiul public, fiind inlocuita de limba maghiara. Astfel, opinia publica din Romania nu cunoaste ca in prezent judetele Harghita si Covasna sunt supuse unui proces constant de epurare etnica. Administratia publica este pe punctul de a fi scoasa total de sub autoritatea statului roman. Agravarea situatiei si recrudescenta demersurilor separatiste sunt incurajate de complicitati politico-economice transpartinice si de lipsa de reactie a institutiilor statului, prizoniere ori ale complicitatilor respective, ori ale incapacitatii de gestionare a unor situatii care vizeaza siguranta nationala. Pe fond, consideram ca problema este aceea a diminuarii dincolo de pragul critic, a sentimentului de solidaritate colectiva si a interesului national. In incheiere, solicitam partidelor politice, ca semn de responsabilitate, sa-si precizeze public si neechivoc pozitia fata de aceasta problematica. » se mai arata in apelul lansat la Bucuresti si preluat de Romanian Global News.